De oorsprong van Fröbelen

Friedrich Wilhelm August Fröbel (Oberweißbach, Thüringen, 21 april 1782 – Marienthal, Thüringen, 21 juni 1852) was een Duits opvoedkundige. Hij is de oprichter van de eerste kleuterschool, in 1837 in Bad Blankenburg (Thüringen). Het was een instituut voor kinderen jonger dan zes jaar, die hij bezighield met allerhande zelfbedachte werkjes die hij leerzaam achtte. In 1840 hernoemde hij de school een Kindergarten, een tuin van kinderen voor kinderen, opdat de kleintjes maar mochten groeien als kool. Het verschil met de al bestaande opvangcentra voor kleuters was dat Fröbel educatie in kleuterscholen introduceerde.

In zijn onderwijstheorieën ging Fröbel uit van een geloof in goddelijke eenheid in de natuur, waarbij hij geestelijke training toepaste als een fundamenteel principe. Papiervouwen was volgens hem een uitstekende methode om de kleuters te laten kennismaken met abstracte structuren. Driedimensionale lichamen als de bol, de kubus en de cilinder zouden de ontwikkeling van het kind stimuleren; een idee dat resulteerde in de eerste blokkendozen.

De nadruk als belangrijke ontwikkelingselementen bij jonge kinderen lag op:

  1. een plezierige leeromgeving,
  2. eigen activiteiten van kinderen,
  3. lichamelijke beweging.

De relatie met koekebakken

Scroll naar top